Budaya Rewang Di Kampung~

rewang23

Rewang antara penduduk kampung

Assalamualaikum,

Anda semua pernah dengar perkataan rewang tak? hurm, rasanya perkataan nie sangat tidak asing lagi bagi masyarakat Johor terutamanya kerana disini aktiviti seperti ini selalu diadakan terutamanya di kawasan kampung. Rewang nie berasal dari bahasa jawa dan perkataan nie lebih kurang sama jek dengan aktiviti bergotong-royong. Alhamdulillah di kampung saya masih mengekalkan aktiviti rewang ini jika ada majlis-majlis diadakan seperti majlis cukur jambul, majlis perkahwinan, kenduri kesyukuran dan macam-macam lagi.

rewang

aktiviti rewang

Aktiviti rewang nie selalunya melibatkan orang kampung mahupun sedara mara serta sahabat handai yang datang membantu bagi melancarkan majlis yang bakal diadakan. Saya gembira rewang masih di amalkan sehingga kini kerana aktiviti ini bukan sahaja mendidik kita untuk saling membantu antara satu sama lain malah ia turut merapatkan silaturahim antara masyarakat. Ketika rewang nie lah baru kita dapat jumpa sedara mara yang duduk jauh dan dapat bertukar-tukar cerita setelah lama tak bersua.  Dan yang paling penting bukan semua orang dapat merasai pengalaman nie kerana rewang nie hanya masih dilakukan di kawasan kampung sahaja. Kalau di bandar orang hanya lebih gemar untuk menggunakan khidmat katering sahaja. Itu yang tak berapa nak best sebab nilai tolong-menolong tue dah kurang dalam diri masyarakat melayu sekarang. Rewang nie satu aktiviti yang baik bagi mengeratkan silaturahim antara masyarakat kampung dan semoga aktiviti rewang nie dapat dikekalkan sampai bila-bila.

sekian (^_^).

 

credit to: http://malarang-kak.blogspot.comhttp://titassemtwo.blogspot.com.

Hello~Apa Khabar~Ni Hao~Bounjour

hello

Hello, Bonjour, Annyonghaseyo, Ni Hao!!

Assalamualaikum,

Apa khabar semua? hurm, semua pembaca mesti pelikkan kenapa saya letak gambar di atas sebagai pembuka kepada entri kali nie. Kalau nak tahu dalam dunia nie ada macam-macam bahasa digunakan untuk menyapa orang sama ada yang dikenali mahupun tidak dikenali. Macam sekarang nie lah saya menyapa anda dengan memberi salam kepada semua pembaca (kalau ada yang sudi baca lah kan). Sebenarnya, melalui sapaan “apa khabar”, Annyonghaseyo”, “Hello” atau “Ni Hao” pun orang akan merasa senang dengan kita. Yup, walaupun cuma dengan satu sapaan sahaja sudah boleh mengeratkan hubungan antara manusia tidak kira agama mahupun pangkat.

Pernah satu ketika adik kepada kawan saya menegur seorang pelancong yang datang bercuti disini dan singgah sebentar di kedai runcit yang kitorang pergi. Masa kitorang tengah cari barang yang hendak di beli tiba-tiba adik kepada kawan saya menyapa “Hello”kepada salah seorang pelancong tersebut. Pelancong-pelancong tue semua senyum kat kitorang sambil balas balik “Hello” dan nasib kitorang baik waktu tue sebab pelancong tue siap belikan aiskrim untuk kitorang…heheh kelakar jugak watu tue. Tapi moralnya kat sini walaupun kitorang takde lah borak panjang-panjang pun tapi hanya cakap ‘Hello’ jek tapi dah buat pelancong tue rasa kitorang nie mengalu-alukan kedatangan dorang ke sini. Nampak tak secara tak langsung kita dah membawa nama baik negara kepada orang luar terutama kepada pelancong asing. Jadi bukan susah pun nak merapatkan hubungan antara satu sama lain tidak kira bangsa mahupun agama..kalau kita benar-benar ikhlas untuk memulakan perbualan ataupun merapatkan hubungan dengan orang lain maka mereka akan nampak keikhlasan kita.

Sekian (^_^).