Di sebalik Air Kosong~

Assalamualaikum,

Selamat pagi semua!! wah, rasa seperti sekejap je masa berlalu kita bertemu lagi di pagi jumaat yang ini. Pagi-pagi macam nie bagus kalau kita mulakan hari kita dengan minum segelas air kosong disamping air  manis. Bercerita mengenai air kosong, kita memang digalakkan untuk minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Nak tahu sebab apa? 60% daripada badan kita adalah cecair manakala 75% daripada otak mengandungi cecair. Lihatlah betapa pentingnya air untuk kesihatan tubuh badan kita dan juga untuk kecergasan otak. Disini saya ada sertakan fungsi air kosong kepada kita.

glass-of-water

Air Kosong baik untuk tubuh

Antara fungsinya ialah:

  1. Untuk memastikan tubuh sentiasa terhidrat dan mengawal suhu tubuh pada tahap yang normal.
  2. Air berperanan untuk memastikan supaya organ-organ seperti mulut, mata dan hidung sentiasa dalam keadaan lembap dan berfungsi dengan baik.
  3. Meminum air yang mencukupi akan dapat mengurangkan bebanan kerja buah pinggang dan hati dalam berfungsi menyingkirkan bahan buangan dan toksin menerusi air kencing.
  4. Air adalah gen pembawa nutrien dan oksigen kepada semua sel tubuh yang memerlukan.
  5. Air bertindak sebagai pelincir pada sendi-sendi dan amalan meminum air pada jumlah yang mencukupi dapat menghindari serangan penyakit sendi dalam jangka masa panjang.
  6. Selain itu, air berfungsi melarutkan mineral dan nutrien bagi memudahkan ia diserap tubuh.

 

KELEBIHAN MEMINUM AIR MENCUKUPI

Amalan meminum air pada kuantiti yang mencukupi untuk tubuh bukan sahaja melicinkan proses dalam sistem tubuh, malah boleh memberikan kelebihan-kelebihan iaitu:

  • Dapat menyahtoksikkan badan dengan cara semula jadi.
  • Kulit anda akan kelihatan sentiasa lembap dan
  • Awet muda di mana badan yang sentiasa mendapat bekalan air yang mencukupi  boleh melambatkan proses pengecutan kulit.
  • Badan akan sentiasa cergas dan berasa ringan.
  • Dapat membantu proses mengurangkan berat badan dengan gabungan amalan pemakanan seimbang dan senaman secara konsisten.
  • Minda yang ceria dan emosi stabil.

Namun, ada juga pendapat yang mengatakan bahawa minumlah air mengikut aktiviti yang kita lakukan kerana dikhuatiri akan mendapat penyakit keracunan air yang boleh membahayakan. Selain itu, ia boleh menyebabkan sawan dan koma akibat fungsi otak yang diganggu oleh tekanan yang disebabkan oleh lebihan air dalam darah. Hurm, walau apapun kita memang amat memerlukan air untuk melakukan aktiviti seharian. Jadi, amalkan minum air kosong setiap hari untuk kecergasan tubuh badan dan otak kita.

sekian (^_^)

credit to:http://gigitankerengga.blogspot.comhttp://pama.karangkraf.comhttp://tembikaisusuitubest.blogspot.com

Advertisements

Tomato~

Assalamualaikum,

Di malam hari nie saya nak berkongsi sedikit dengan pembaca mengenai khasiat sayuran kegemaran saya iaitu tomato. Walaupun tak semua orang suka makan tomato tapi saya sangat suka tak kiralah makan macam tu jek ke ataupun di letakkan dalam masakan. Hurm, oleh kerana saya suka sangat makan tomato maka saya cuba lah “Google” pasal khasiat sayuran nie. Cari punya cari akhirnya terjumpa lah beberapa khasiat yang baik untuk korang semua tahu pasal tomato nie. Antara khasiatnya ialah

tomato

Tomato

1)ianya baik untuk kulit bagi mencantikkan, menyerikan dan yang paling penting menyihatkan.

2)tomato juga boleh digunakan sebagai penyegar wajah ataupun dijadikan sebagai topeng muka (masker).

3)tomato kaya dengan zat besi, serat serta vitamin A dan C yang diperlukan untuk mengekalkan kecergasan badan.

4) mampu mengecilkan liang roma, menghilangkan jerawat dan juga merawat penyakit kulit.

5)membantu dalam mencegah penyakit seperti kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser perut serta penyakit jantung.

 

Hah inilah dia maklumat yang berjaya di”google” oleh saya pada malam nie. hehe kalau nak lebih cuba-cubalah rajin mencari informasi ataupun lebih senang berkongsi sekali disini.

sekian(^_^).

credit to:http://www.tupai.com.myhttp://www.ohbulan.com.