Hello~Apa Khabar~Ni Hao~Bounjour

hello

Hello, Bonjour, Annyonghaseyo, Ni Hao!!

Assalamualaikum,

Apa khabar semua? hurm, semua pembaca mesti pelikkan kenapa saya letak gambar di atas sebagai pembuka kepada entri kali nie. Kalau nak tahu dalam dunia nie ada macam-macam bahasa digunakan untuk menyapa orang sama ada yang dikenali mahupun tidak dikenali. Macam sekarang nie lah saya menyapa anda dengan memberi salam kepada semua pembaca (kalau ada yang sudi baca lah kan). Sebenarnya, melalui sapaan “apa khabar”, Annyonghaseyo”, “Hello” atau “Ni Hao” pun orang akan merasa senang dengan kita. Yup, walaupun cuma dengan satu sapaan sahaja sudah boleh mengeratkan hubungan antara manusia tidak kira agama mahupun pangkat.

Pernah satu ketika adik kepada kawan saya menegur seorang pelancong yang datang bercuti disini dan singgah sebentar di kedai runcit yang kitorang pergi. Masa kitorang tengah cari barang yang hendak di beli tiba-tiba adik kepada kawan saya menyapa “Hello”kepada salah seorang pelancong tersebut. Pelancong-pelancong tue semua senyum kat kitorang sambil balas balik “Hello” dan nasib kitorang baik waktu tue sebab pelancong tue siap belikan aiskrim untuk kitorang…heheh kelakar jugak watu tue. Tapi moralnya kat sini walaupun kitorang takde lah borak panjang-panjang pun tapi hanya cakap ‘Hello’ jek tapi dah buat pelancong tue rasa kitorang nie mengalu-alukan kedatangan dorang ke sini. Nampak tak secara tak langsung kita dah membawa nama baik negara kepada orang luar terutama kepada pelancong asing. Jadi bukan susah pun nak merapatkan hubungan antara satu sama lain tidak kira bangsa mahupun agama..kalau kita benar-benar ikhlas untuk memulakan perbualan ataupun merapatkan hubungan dengan orang lain maka mereka akan nampak keikhlasan kita.

Sekian (^_^).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s